برنامه‌نویسی یکی از راه‌هایی است که از آن طریق می‌توان تفکر ریاضیاتی را به بچه‌ها آموزش داد. زمانی که کودکان یک برنامه را طراحی کرده و دست به دیباگ کردن یک برنامهٔ خراب می‌زنند، ایشان با مهارت‌های حل مسأله دست‌وپنجه نرم می‌کنند. با کدنویسی، بچه‌ها به صورت ناخودآگاه به یادگیری منطق می‌پردازند و باتوجه به اینکه این کار از طریق گیم صورت می‌گیرد، به هیچ وجه از این کار خسته نمی‌شوند.

آشنایی با روش جزء به کل در یادگیری کدنویسی
بعضی از افراد پیشنهاد می‌کنند تا هنگامی که علاقمند به برنامه‌نویسی شدید، بلافاصله باید وارد عمل شده و با استفاده از زبان برنامه‌نویسی مد نظر خود، ایده‌ای را به واقعیت تبدیل کنید. در طرف دیگر پیشنهاد می‌شود که از یک رویکرد از جزء به کل استفاده کرده، ابتدا مفاهیم اصلی برنامه‌نویسی را یاد گرفته و گام‌به‌گام و با گذشت زمان شروع به ساختن برنامه یا اپلیکیشن نمایید. Semmy Purewal یک برنامه‌نویس در Netflix که سابقاً یک مدرس برنامه‌نویسی بوده، دربارهٔ تفاوت بین این دو روش این‌گونه توضیح می‌دهد:

روش جزء به کل حاکی از اونه که بهتره کدآموز با یک اپلیکیشن یا فریمورک سطح متوسط کار کنه تا تشویق بشه کارش رو ادامه بده. تعداد زیادی از کتاب‌ها و منابع آنلاین هستن که کاملاً از یک روش جزء به کل در منابع خود استفاده می‌کنن که اغلب آموزش خود رو با معرفی متغیرها و دستورات شرطی و … آغاز می‌کنن. 
رویکرد جزء به کل از مباحث پایه‌ای برنامه‌نویسی شروع می‌کنه سپس آهسته آهسته اطلاعات شما رو تکمیل می‌کنه. این روش که در مقابل روش کل به جزء قرار داره، این امکان رو برای کدآموز ایجاد می‌کنه تا چیزهایی که نامفهوم باشند رو برای شما به حداقل برسونه.

این برنامه‌نویس به همهٔ تازه‌کارها پیشنهاد می‌کند تا از روش جزء به کل در یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی جدید استفاده کنند، چرا که شما را از پایه قوی بالا می‌آورد. پس از یادگیری کامل مقدمات، برای شما راحت‌تر و طبیعی‌تر خواهد بود تا نسبت به ساختن نرم‌افزارهای پیچیده‌تر اقدام نمایید.

برای روشن‌تر شدن این مسئله، می‌توان نوشتن یک رمان را مد نظر قرار داد. به طور مثال، اگر شما بخواهید یک رمان به زبان آلمانی بنویسید، ابتدا باید با الفبا و دستور زبان آلمانی آشنا شده و پس از تقویت خود از بُعد دامنه لغات و سایر مسائل مربوطه، خواهید توانست شروع به نوشتن رمان مد نظر خود به زبان آلمانی کنی